zaterdag, juli 26, 2008

 

Doe een wens bij een put of val erin 015




het hart

het is nacht
er ligt een hart op straat
het is rood en het klopt

in het licht van de lamp
ligt het naast mijn voet
die ik daar net zet

het hart is rood als een pruim
maar dan heel groot
en ik sta daar bloot

en denk dit red je nooit
en doe nog net
of ik het niet zie

ik wil niet dat ze mij hier zien
of dat het iets van mij is
een beurs een wrat een neus

een zoen een vrucht ik ken het niet
en wil mij hier niet zien
maar dan denk ik toch:

wat doet een hart op straat
hier in de nacht
hier bij een raam

het raam is dicht en zwart
ik zie de klop van het hart
in het raam

er is ook niet veel meer
te zien in het raam dan
een glimp van een hart

dat klopt op straat
ik houd mijn hand voor het raam
vlak voor het beeld van het hart

dat klopt en klopt ik zie het
niet
maar dan kijk ik langs mijn hand

ik moet wel om te zien
of het hart nog klopt:
het klopt

ik sta met mijn rug naar het hart
en toch zie ik
dat het nog klopt

van wie is dit raam
ik zie het hart in het raam
het raam is nu mijn raam

ik noem zacht mijn naam
maar het hart
daar wil ik niet bij staan

het raam is dicht en ziet mij niet
maar toch wil ik hier weg
het raam: daar zie ik mij

maar het hart
moet niet van mij zijn
het ligt op straat en het klopt

daar kan ik niets aan doen
en dus moet ik hier weg
maar dan denk ik toch

wat doet dit hart op straat
hier in de nacht
hier bij mijn raam

een krant waait naar het hart
ik zie het hart niet meer
en ik denk:

het hart is weg dus ík ben weg
maar dan
klopt het hart nu nog

klopt het nog
en ik draai weg
van het raam

er is geen wet die zegt
wat ik moet doen met dit hart
dat klopt op straat

er is geen wet die zegt
wat ik moet doen
als dit hart sterft

er is geen wet
die zegt
dat dit hart van mij is

ik zeg:
het is van mij maar
ik wil er niet naast staan

en toch
voor ik raam lamp en nacht
vol spijt de rug toe keer

zeg ik zacht:
als je dood gaat denk dan maar:
ik was niet hier




BP

Labels:

  • CONTACT
  • Facebook