zaterdag, februari 07, 2009

 

Doe een wens bij een put of val erin 019


Apollo ondergronds

zal ik je een verhaal vertellen over ondergrondse wezens?
over hoe zij door de aarde wurmen?
over hoe zij dromen van steeds weer boven komen?
over hoe dat steeds maar weer mislukt?

en daarna eet je zout en diamanten
en lik je parels met wat stroop
gooi je een atlas in de kachel
laat je alle kamers branden
of verdwijn je heel gewoon

en als het je te veel wordt dan trek je weer wat anders aan
dan zorg je dat je haren je oog bedekken
en huil je winters lang van kaas en regen

en wanneer je aan het einde sterft dan vraag je mij heel zacht
niets meer te zeggen over ondergrondse wezens
over hoe zij door de aarde wurmen dromen van etc.

je verzoek is het waard om botten mee te breken
en daarom laat ik wezens dan maar ondergronds
te blind om jou te storen
en jij ademt herfstblad en watergeur
al jouw woorden worden najaarsrot

in de tuinen zijn de merels op zoek naar beestjes
wurmen slakken wantsen zonder wond en zonder wil
zij knikken voor mijn zangen en jij kijkt om
die keer dat ik jou tegenkwam
die duurt nu al zo lang

zo leven wij alleen door graven
dromen wij van steeds weer boven komen
hoe dat steeds mislukt
en wij besluiten het sterven
nog wat eeuwen uit te stellen

en vinden wij dan in de aarde
een kever een schilfer
een oor een hals
een rand een knoopsgat
een woord van staal
en de sluiting van een rits

heel even zwijgen wij
maar dan wil jij een nieuw verhaal

Labels:

  • CONTACT
  • Facebook