zaterdag, juli 31, 2010

 

Hoe inkt op papier komt....

UW VILLA BEVEELT U AAN:

Cursus hedendaags tekenen met oostindische inkt

Practica:
doelgroep: mensen die al enige ervaring met tekenen of andere vormen van beeldende kunst hebben
locatie: atelierpand De Lagere School, Stortenbekerstraat 205-207 (Schilderswijk), Den Haag, (trams 11 en 12, halte Hoefkade)
docente: Tanja Smit
aantal lessen: 8
data: 15 september - 15 november 2010
dag en tijd: maandag- of woensdagavond (er starten twee cursussen), 19.30 - 22.00 h
frequentie: één keer per week
prijs: €160,-
maximaal aantal leerlingen per cursus: 8
info en aanmelding: tel. 06.1564.1234 of email info@tanjasmit.com

Inhoudelijke informatie:
Een cursus voor mensen die hun kennis over- en vaardigheid in het tekenen willen verbeteren. Er wordt alleen gewerkt met Oost-Indische inkt en penseel, ervan uitgaand dat de beheersing van deze mooie techniek tijd vergt en later het gebruik van welk ander tekenmateriaal dan ook zal vergemakkelijken. Naast het oefenen van ademhaling, houding en het hanteren van het penseel, behandelen we enkele basistechnieken van de inkt om ze te leren toepassen in een hedendaagse tekenpraktijk. Het leerproces is belangrijker dan het resultaat. Het is een praktische cursus is en hoewel er soms ook naar de waarneming zal worden getekend, zal het accent liggen op eenvoudige oefeningen die verbanden leren leggen tussen de kennis en het geheugen van het hoofd en dat van de hand; tussen westerse kunst en kunst uit andere delen van de wereld; tussen taal en beeld; techniek/vorm en inhoud/context. Hoewel er in elke les een (kort) theoretisch- en een (langer) praktisch gedeelte zit dat hetzelfde is voor iedereen, is er ruimte voor het individuele ontwikkelingsproces van elke student en het onder woorden (leren) brengen van de gemaakte beelden.

Na afloop van deze cursus bestaat de mogelijkheid om een vervolgcursus te doen waarin dieper op een aantal technieken de hedendaagse tekenpraktijk wordt ingegaan en op de individuele beeldontwikkeling van elke student apart.

Proefles 25 augustus
Op woensdagavond 25 augustus ben je tussen 19.30 en 21 uur van harte welkom om, gratis en geheel vrijblijvend te komen kennismaken met mij, het atelier en het materiaal.

Tanja Smit
Voor degenen die me nog niet kennen: Ik ben een professioneel beeldend kunstenaar met passie voor mijn vak en een ruime werk-, exposeer-, lees-, kijk- en doceerervaring in binnen- en buitenland. Ik heb er plezier in om mijn kennis en ervaring te delen. Ik ben afgestudeerd in tekenen en schilderen aan de KABK in Den Haag en heb daarna lang in het buitenland gewoond, voornamelijk in Barcelona, maar ook een tijdje in in New York. Ik heb workshops gevolgd bij Jacques Foussadier (zen-kalligrafie), Harun Farocki (filmanalyse), Joan Jonas (performance), Eric Bertran (Walter Benjamin), Bram Vreeswijk (Bataille) en Arthur d´Ansembourg (Lyotard).

Mijn voornaamste disciplines zijn tekenen, schilderen en fotograferen. Ook maak ik soms installaties en animaties. Mijn leservaring bestaat uit het doceren aan la Escola Massana (gemeentelijke kunstacademie) in Barcelona en, incidenteel, aan het Cumbria Institute of the Arts in Carlisle, UK. Ook heb ik gastcollege gegeven aan de Universiteit van Barcelona en incidentele lessen aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en de KABK in Den Haag. Daarnaast heb ik ruime ervaring met het geven van privélessen.
Mijn beeldende werk en cv zijn te bekijken op www.tanjasmit.com.

Privélessen en workshops voor groepen
Naast bovengenoemde cursussen start ik vanaf 15 september ook met het aanbieden van privélessen aan (beginnende) kunstenaars die graag wat technische en/of inhoudelijke begeleiding willen bij de ontwikkeling van hun eigen werk of willen leren tekenen of schilderen met oostindische inkt, aquarel of eitempera.
Ook kunnen vanaf die datum groepen ééndaagse workshops oostindische inkt bij mij reserveren. Locatie, tijd en prijs in overleg.

Contact
Wanneer je geïnteresseerd bent in de cursus, privélessen of workshops en/of meer informatie wilt nodig ik je van harte uit om geheel vrijblijvend contact met me op te nemen per telefoon: 06.1564.1234 of email: info@tanjasmit.com.

Labels:

  • CONTACT
  • Facebook