zondag, juli 02, 2006

 

Ergens tussen jeugdpuistjes en spataderen




Van boven naar beneden, werk van: Izolda Griner, Liesbeth Bos, Richard Hilgeman en Shafiq Soroush
Eindexamenwerk op de Haagse Koninklijke Academie 2006
Ieder jaar gooit zich op de academies weer een nieuwe lichting kunstenaars voor de leeuwen. Klaar voor een plaatsje onder de zon. Zo ook op de eindexamententoonstelling van de Haagse Koninklijke Academie waarover ik eerder berichtte. Ik heb er dit weekeinde weer veel sympathieke en gedreven mensen aangetroffen. De één wil de wereld versteld laten staan zoals andere Groten eerder deden, de ander heeft aan zichzelf genoeg. De één heeft het talent nog in de vetpuisten zitten, de ander heeft de eigen verkeersborden al gemaakt.
Voor het gemak licht ik er vier uit.

Izolda Griner toont drie monumentale werken waarvan er twee de wand van boven naar beneden beslaan. Laatstgenoemde werken zijn nadrukkelijk verticaal. Als donkere watervallen komen zij naar beneden. Een derde werk is horizontaal en heeft een oppervlakte van koffiepoeder. Welke kant zal dit werk op gaan? Zal de nadruk komen op structuur en een organisch oppervlak? Naast het nadrukkelijk structurele zit er ook een expressieve tendens in het werk. Helaas, er hangen maar drie werken. Bovendien hangen ze er niet erg complimenteus. Het licht strijkt er op een hinderlijke manier langs en de ruimte is te klein. Is er niet meer werk om te tonen? Is er gebrek aan ruimte?

Liesbeth Bos heeft wél één hele ruimte voor haar werk. Er worden een aantal losse objecten getoond, ten dele verwerkingen van gevonden voorwerpen. Door hun opstelling, verwerking en kleur krijgen deze objecten een eigen betekenis, een eigen karakter en een eigen harmonie.

Richard Hilgeman heeft zichzelf uitgebuit als onderwerp. Hoewel alle kunst egotripperij is, is dat toch niet het eerste waar aan te denken valt bij dit werk. Dit werk, waarin de kunstenaar steeds zelf optreedt, gaat meer over de humor en alle serieuze aspecten daarvan. De verschillende technieken die hij gebruikt, maken dat het werk nog veel (onvermoede) kanten uit kan waaieren.

Shafiq Soroush (de website op zijn kaartje: http://www.shafiqsoroush.com/ doet het op dit moment niet) toont kleine objecten die vooral opvallen door hun breekbaarheid. In één werk gebruikt hij ook een projectie. Opvallend is dat alle werken een monumentale kwaliteit hebben. Hoewel het kleine formaat bijdraagt aan de intimiteit van het werk, ben ik benieuwd of er ook groter werk op til is.

De eindexamenexpositie is nog t/m zondag 9 juli te zien. Klik hier voor openingstijden etc.

BP

Labels: , ,

  • CONTACT
  • Facebook
  • 7 Comments:

    Anonymous Anoniem said...

    Bertus, ook aan het bloggen: heel goed! En dat met een gezonde hispanofiele invalshoek en sociaal geëngageerd en geschreven bijdragen: waar zal dat heen gaan?
    We gaan het op de voet volgen,
    die gouache is overigens een van de muzen uit een serie (Terpsichore) en past goed bij mijn ballet-tik deze week (dfie overigens al weer vervaagt),

    hg
    CHMK

    donderdag 6 juli 2006 om 22:56:00 CEST  
    Blogger VLR said...

    Ha Kees!
    Ja, ik heb je blog http://blogger.xs4all.nl/chmkoome/ al een tijdje in het oog.
    Ik zal hem binnenkort bij de links zetten, dan kunnen anderen er ook van meegenieten.
    Ben benieuwd naar de rest van de serie!

    BP

    vrijdag 7 juli 2006 om 22:41:00 CEST  
    Anonymous Anoniem said...

    Wat een arme kritiek is dat. Je hebt waarschijnlijk zelfs geen gesprek met die kunstenaars gehad.

    Heel sluw.

    maandag 14 juni 2010 om 17:58:00 CEST  
    Blogger VLR said...

    Beste Anoniem,

    1. Je onderbouwt niet wat je zo 'arm' vindt aan de kritiek. Dat maakt je reactie weinig zinvol voor jezelf, voor de genoemde kunstenaars en voor mij.

    2. Je doelt waarschijnlijk op mijn kritiek op de presentatie van Izolda Griner (ik zie dat je via Google naar haar gezocht hebt en hier terecht bent gekomen). Ik wijs je erop dat mijn kritiek vooral de kleine ruimte betrof waarin het werk mijns inziens niet voldoende tot zijn recht kwam. Ik vond dus dat het werk juist beter tot zijn recht had moeten komen omdat ik het interessant werk vond. Ik heb dus geen negatieve kritiek op haar werk, noch op dat van de andere drie.

    3. Om kritiek te hebben op een kunstwerk, hetzij positief, hetzij negatief, is het noodzakelijk noch gebruikelijk met de kunstenaars te spreken.

    4. Wat er zo sluw is, ontgaat mij een- en andermaal.

    5. Je reageert anoniem: dat is niet sluw maar laf en achterbaks.

    6. Normaal haal ik dit soort anonieme onzin weg. Ik zal het deze keer echter laten staan. Dat is inderdaad zeer sluw, want dan kan een ieder meegenieten van de laagwaardigheid van je reactie.

    7. Meer anonieme onzin zal niet aanvaard worden.

    BP

    dinsdag 15 juni 2010 om 01:50:00 CEST  
    Anonymous Anoniem said...

    Just stay away from my name Bertus P., you have nothing to say about me anyway. (About the space chosen for exhibition - that was arranged by Hans Könings, my docent. I had no choice at all at that point).
    I got to know that you're removing english comments. Is it a sign of your possible racism? It's a rhetorical question and I have no need to hear an answer. I say that because I do sense a slight of racism in this article. You could to much better than that, that's for sure. Im'm not here to have a discussion or do a war by words. But I have to put straight one thing - your bulling article is quite disturbing, not only to me. But even more disturbing thing is that you put a censorship over the comments. So what this manipulation is for? (a rhetorical question again).

    IKG.

    donderdag 24 juni 2010 om 19:25:00 CEST  
    Anonymous Anoniem said...

    Hi Bertus!

    This Griner girl must be crazy. Hate to read her comments.

    Btw when are you coming to Boston? Sending you pics of beautifull Mass. soon to lure you.

    Love you,
    Ali D.

    donderdag 9 september 2010 om 00:07:00 CEST  
    Blogger VLR said...

    Hi Ali!

    You really turned all Villa archives upside down to react here?

    Thanks anyway. I don't know if the lady is crazy. She is a good artist, so for the time being i'll forgive her bad behaviour.

    Received your mail & will reply soon.

    And thanks for all Bostonians who have become regular watchers in this Villa!

    Greetings to you & Bob.

    BP

    donderdag 9 september 2010 om 17:14:00 CEST  

    Een reactie posten

    << Home