vrijdag, december 31, 2010

 

Mouse Speak 20


Reworking of this picture from this website. Click on the picture to enlarge. Copyright Villa La Repubblica 2010.


[In this series I rework pictures from the internet, using my mouse and the paint facility. I use existing words from the Dutch dictionary and encyclopaedia to have a search engine find pictures for me. Usually it finds unexpected things. I also use Wikipedia pictures now and then. Click here and scroll to see the whole series.]

Some pinups seem to be failures. Take e.g. the original of this picture. The looks of the lady are quite unsympathetic and further on she reminded me of the Venus of Willendorf, though made of pink plastic. That gave me enough inspiration for two variations.

BP

Labels:

  • CONTACT
  • Facebook
  • donderdag, december 30, 2010

     

    Doe een wens bij een put of val erin 037


















    de nachtegaal
    de nachtegaal wordt veel bezongen
    dat is overbodig bij wat hij zelf daarvan terecht brengt
    dag en nacht gaat het zingen door
    maar eensklaps houdt het liedje op
    daarna
    is het weer wachten tot het volgend jaar



    BP

    Lees hier meer gedichten in deze serie.
    Neem hier ook een kijkje.

    Labels:

  • CONTACT
  • Facebook
  • dinsdag, december 28, 2010

     

    Het sublieme



    Links: Niccolò Paganini (1782 - 1840) in 1831. Rechts: Robert Schumann (1810 - 1856) in 1839.









    VLR: Je hebt eerder dit jaar aandacht besteed aan Robert Schumann. Het was in 2010 200 jaar geleden dat hij geboren werd. Het ging in het eerdere artikel vooral om zijn late en volgens jou veronachtzaamde werken. Met name zijn vioolconcert. Om het jaar passend af te sluiten: zijn er ook werken uit zijn vroege periode die minder vaak gehoord worden?

    BP: Ja, maar dat heeft andere redenen. Schumann schreef toen hij in de twintig was vrijwel uitsluitend pianowerken. Veel daarvan, zoals de Davidsbündlertänze, Carnaval, Kreisleriana, de Novelletten en noem maar op worden nog steeds betrekkelijk veel gespeeld. Tussen die beroemde en veelgespeelde werken zitten ook werken die om één of andere reden in de verdrukking raken tussen al dat fantastische geweld.

    VLR: Zoals?

    BP: Het valt mij op hoe weinig bijvoorbeeld Schumann’s pianobewerkingen van vioolwerken van Niccolò Paganini gespeeld worden.

    VLR: Maar dat zijn ook maar bewerkingen. En dat vereist dan toch dat je de originelen voor viool ook zou moeten kennen?

    BP: In het geval van de bewerkingen van Schumann is dat niet zo. Weliswaar volgde Schumann letterlijk de melodische lijnen en de harmonieën van de Paganini capricci maar verder werkte hij ze om tot echte Schumann stukken. Je vergeet totaal dat deze stukken gebaseerd zijn op werken voor één enkele viool. Dat maakt dat je ze als zelfstandige, spannende pianostukken kunt beluisteren zonder voorkennis van de Paganini capricci. En verder klinken ze als veel stukken van Schumann uit die periode: energiek, met aanstormend jeugdig vuur en vol van wisselende beelden en stemmingen.

    VLR: Hierbij laat je twee delen horen gespeeld door Sviatoslav Richter. Waarom?

    BP: Richter is één van de grote pianogiganten uit de tweede helft van de vorige eeuw en hier kun je zien waarom. Je ziet hem hier op latere leeftijd nadat hij al besloten had om alleen nog maar muziek van blad te spelen. Lastige opnamen want Richter wilde eigenlijk alleen maar net genoeg licht om de noten te kunnen lezen. Hij vond dat het publiek verder niet afgeleid moest worden door hemzelf.

    VLR: Het gaat achtereenvolgens om de Paganini etudes opus 10 nr. 4 en nr. 6. Kun je daar nog iets specifieks over zeggen?

    BP: Niet echt. Maar zet de youtube volume knop op halve sterkte, want de dynamiek van de opnames is sovjet kwaliteit. En verder: luister welke pianoklankkleuren Schumann aan je laat horen, zeg maar gerust: kijk welke landschappen er aan je voorbij trekken. Dit is het onversneden romantische streven naar het sublieme en… wat mij betreft bereikt Schumann dat ook.






    VLR: Je vond de vorige keer dat er wel genoeg aandacht werd besteed aan Chopin , die ook 200 jaar geleden geboren werd. Maar valt er ter afsluiting van het Chopinjaar niet toch wat te beluisteren?








    BP: Omdat je zo aandringt: een opname van Chopin’s etude opus 10 nr. 4, eveneens gespeeld door een dan nog jeugdiger Sviatoslav Richter. En ik wijs er graag op dat zonder Paganini’s baanbrekende capricci ook de etudes van Chopin nooit in deze vorm geschreven zouden zijn.



    VLR: Volgend jaar is het 100 jaar geleden dat Franz Liszt , de grote collega en vriend van Chopin en Schumann, geboren werd. Kunnen we dan nog iets van je verwachten?

    BP: Dat zullen we zien.

    Labels: ,

  • CONTACT
  • Facebook
  • maandag, december 27, 2010

     

    Wintery Clippings 01

    Longing; Verlangen. Click on the image to enlarge; Klik op het plaatje voor een vergroting. Copyright Villa La Repubblica 2010.


    Also take a look here.
    Neem hier ook een kijkje.

    Labels: ,

  • CONTACT
  • Facebook
  • zondag, december 26, 2010

     

    A tribute to The Best Batch Yet

    Last week Don Van Vliet aka Captain Beefheart died. His music was already history as he made his last album in 1982 (Ice cream for crow). Most pop music tries to give you what you want. Which makes it generally boring. And i have no idea why music should be a bore to us. Whatever you think of Beefheart's music, it is never boring, instead it challenges you. It makes the melancholy humorous and vice versa and it makes the surreal realistic and vice versa.

    After his last album Don Van Vliet stuck to drawing and painting. Although he was a prolific and greatly talented painter i still think his Captain Beefheart albums were his best creations, unframed and unframable as they are. And they still inspire me as i hope they will inspire you. As a tribute herewith the 1997 BBC documentary by (the also legendary) John Peel about Beefheart/Van Vliet.

    Vorige week overleed Don Van Vliet alias Captain Beefheart. Zijn muziek was al historie want hij maakte zijn laatste album in 1982 (Ice cream for crow). De meeste popmuziek wil je geven wat je wil. Dat maakt haar in het algemeen vervelend. En ik heb geen idee waarom muziek ons zou moeten vervelen. Wat je ook vindt van Beefheart's muziek, ze is nooit vervelend, maar daagt je uit. Ze maakt het melancholieke humoritisch  en vice versa en ze maakt het surreële realistisch en vice versa.

    Na zijn laatste album beperkte Don Van Vliet zich tot tekenen en schilderen. Hoewel hij een vruchtbaar en zeer getalenteerd schilder was, vind ik zijn Captain Beefheart albums zijn beste werken, oningelijst en oninlijstbaar als ze zijn. En ze inspireren mij nog steeds zoals ik hoop dat ze ook U zullen inspireren. Als een hulde hierbij de BBC documentaire uit 1997 van (de ook legendarische) John Peel over Beefheart/Van Vliet.











    Labels: ,

  • CONTACT
  • Facebook
  • zaterdag, december 18, 2010

     

    N.a.v. 07






















    Détail van Christelijke Romeinse sarcofaag. Midden 4 eeuw na Christus. Rijksmuseum van Oudheden, Leiden.


    de leidse sarcofaag
    (voor villa la repubblica)

    in voorstelling vijf, vier figuren.
    drie van normaal formaat.
    twee daarvan kijken elkaar aan en,
    één knielt er. - staat er net van op -
    deze ene is op de voorgrond,
    die andere ene,
    die van de drie van formaat,
    staat achter de twee,
    die trouwens elkaar heel raar aankijken
    en slechts gering wijken
    voor die andere

    van de rechter is zijn hand afgevallen,
    zijn rechter.
    de linker legt zijn rechter maar vast
    - want uit steen gehouwen -
    op de schouder van de door de knie-en gezakte.
    die op zijn beurt de rechter bedekte,
    in zijn gewaad verpakte.

    hij kijkt naar waar de gevallen rechter
    hand van de rechter was,
    daar.

    de linker heeft haar op zijn kaak.



    (copyright thomas van putten 2010)


    Klik hier voor meer gedichten in deze serie.
    Neem ook een kijkje hier.

    Labels:

  • CONTACT
  • Facebook
  •  

    The Book of Monsters 03


    Click on the image to enlarge. Klik op het plaatje voor een vergroting. Copyright Villa La Repubblica 2010. See more monsters here. Zie hier meer monsters.

    Labels:

  • CONTACT
  • Facebook
  • woensdag, december 08, 2010

     

    Rest in peace or whatever...

    30 jaar geleden werd John Lennon vermoord. Zoals prostaatlijders onder U en andere leeftijdgenoten zich wellicht kunnen herinneren, had Lennon de hebbelijkheid samen met Yoko Ono publiekelijk in een hotel in bed te blijven voor de vrede. Een 14 jarige jongen wist in Toronto tot de hotelkamer door te dringen, waar hij welwillend te woord werd gestaan door Lennon. De opname van het interview werd gebruikt voor onderstaand animatiefilmpje. Het filmpje is sprekender dan de woorden. Het filmpje bevat bovendien humor (wat je van de woorden van Lennon niet kunt zeggen). Het filmpje duurt dik 5 minuten...

    30 years ago John Lennon was assassinated. As prostate sufferers amongst you and others of around the same age may remember, Lennon had the habit of staying in bed publicly with Yoko Ono in hotels to promote peace. A 14 year old boy in Toronto managed to get through to Lennon´s hotel room, where Lennon benevolently granted him an interview. The recorded interview was used for the animation film shown here. The movie is more eloquent than the words. The film has quite some humour too (which cannot be said about Lennon´s words). The movie takes about 5 minutes...


    Labels:

  • CONTACT
  • Facebook
  • zondag, december 05, 2010

     

    Van niets naar nergens 22


    Boven naar beneden: Nijlpaarden in de Zambezi (foto Reg Gomes, website: http://picasaweb.google.com/lh/photo/Il_C8rTHOI_7HiZe_GNIxA); Hamerkopvogel (foto van Wikipedia: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hammerkop_Scopus_umbretta_National_Aviary_2000px.jpg); Rode rotsen aan de zuidoever van de Zambezi (foto Paul van Reenen, website: http://www.panoramio.com/photo/17066656)


    Klik hier en scroll naar beneden om te zien wat vooraf ging.

    Ik moet diep weggedommeld zijn geweest. Iemand streek door mijn haar en zei, wake up Snowwhite! De serieuze blik van de Hawaïaan staarde mij recht in de ogen. Je vrienden hebben wat boodschappen gedaan op de markt, mijn stuurman is er en we vertrekken zó met de motorboot. Hij gaf een serieuze knipoog en liep de kamer uit.

    Ik liep naar buiten waar op het gazon met uitzicht op de Luangwa en Zambezi rivieren het Zwitsers kwartet zijn twee tenten had opgezet. Het kleine tentje van de twee studentjes, dat ternauwernood toegang bood aan hen en aan hun bagage en de tent van het Canadozwitserse boerenstel waarin in ieder geval rechtop op de knieën gezeten kon worden. Lekker geslapen? vroegen Keith en Wendy glunderend. Volgens mij had je die slaap wel nodig, zei de Cz. boerin verontschuldigend, ik vond dat we je niet wakker mochten maken. Studentje P. stond er zwetend en wat bleekjes bij. Had ik ook maar even geslapen, zuchtte hij.

    Het liep inmiddels naar het middaguur en de hitte lag zwaar en vochtig over land en water. Het vadsige geknor van nijlpaarden klonk van ver over de rivieren terwijl we in de motorboot stapten. Gaan we die nijlpaarden nu ook zien? vroeg studentje D. vol verwachting aan de Hawaïaan die knikkend bevestigde.

    De snelheid van de motorboot zorgde voor welkome verkoeling. Studentje P. leek er ook wat van op te knappen. En enthousiast werd hij vooral toen we de nijlpaarden in zicht kregen. Rood aangelopen staken zij hun ogen, oren en neusgaten boven het wateroppervlak. P. vond het een oneindig komisch gezicht en probeerde de ene foto na de andere te maken. De stuurman hield de boot een beetje in om hem de gelegenheid te geven een paar fraaie plaatjes te schieten van de opmerkzaam spiedende nijlpaardenkoppen. Totdat op niet al te grote afstand een nijlpaard de kop boven het water stak en de enorme bek opensperde. Geschrokken keek ieder naar de stuurman en de Hawaïaan. Die moest alleen maar even gapen, verklaarde de stuurman lachend.

    We voeren de Zambezi stroomopwaarts op naar het Westen. Op de Zuidoever Zimbabwe, op de Noordoever Zambia. De rivier was wijds en langs de kanten waren rietbedden. En overal staarden nijlpaarden ons aan.
    - Hoe gevaarlijk zijn die nijlpaarden nu eigenlijk? vroeg studentje D.
    - Ontzettend gevaarlijk, antwoordde de Hawaïaan ernstig. Er zijn mensen die hier in een kano willen varen. Dat zou ik voor geen goud willen. Als zo’n beest een hekel aan je heeft om één of andere reden, hapt hij jou en je bootje zó door midden.
    - Echt waar? vroeg studentje P. ongelovig.
    - Echt waar, bevestigde de Hawaïaan.
    - Maar ik vind ze zo leuk, zei P.
    - But still, they are dangerous, bromde de Hawaïaan.

    De oevers waren glanzend groen met oprijzende struikerij en schaduwgevend geboomte. Hier en daar had zich een strandje gevormd van rood Zambezi zand. Sommige strandjes hadden sporen van dieren die gedronken of gebaad hadden of sporen van nijlpaarden die er ’s nachts aan land waren gegaan. Nu liepen er waadvogels rond, voornamelijk zilverreigers en smidskievieten en één maal de wat mysterieuze hamerkopvogel. Met de kijker speurend naar dierlijke kenmerken van allerlei uitsteeksels langs de oever had ik de grauwe vogel in het vizier gekregen. Een hamerkop gedraagt zich sowieso onopvallend, maar zie je hem eenmaal dan blijft hij de aandacht trekken door zijn vreemde uiterlijk. De studentjes waren onmiddellijk onder de indruk van de vogel.
    Ook waren er zadelbekooievaars met hun kleurige, buitenproportionele snavels en vlogen er witkoparenden op zoek naar prooi in het water.

    Wij speurden de wallenkanten gretig af. Was dat niet het bruin van een antilope? Nee het was een boomstronk. Schemerden daar geen hoorns van buffels? Nee het was een grote rots. En waren dat geen olifanten? Ja.., waarachtig! De boot werd ingehouden, waarbij de stuurman rekening moest houden met pardoes opduikende nijlpaarden. De motor werd afgezet. Onder het schaduwrijke lover aan de Zimbabweaanse oever stonden minstens drie olifanten van het sappig groene bladerdak te eten. We hoorden het gekraak van takjes en het geritsel van bladeren. De dieren zelf maakten geen geluid, geen gesnuif, geen gebrom, niets. Door de schaduwen waren de olifanten niet goed te zien. Tot een klein olifantje vlak vóór de struiken piepte, gevolgd door een oudere olifant die met de kop en de geweldige oren tussen de bladeren tevoorschijn kwam. Wij dobberden op de zuidelijke helft van de rivier op niet al te grote afstand van de olifanten, maar de reuzen hadden ons blijkbaar niet opgemerkt. Geen moment ging er een slurf speurend omhoog en de oren wapperden slechts langzaam ter verkoeling. Kijk, fluisterde de Hawaïaan mij toe, daarom ben ik hier zo graag.

    Tussen ons en de olifanten doken twee nijlpaardenkoppen op. Dat was betrekkelijk dichtbij en ze moesten al langer – onder water - in de nabijheid van de boot zijn geweest. Hadden de olifanten ons niet bemerkt, de nijlpaarden hielden ons wel in de gaten. De bootsman startte de motor. Verontschuldigend keek hij even naar ons en we voeren weer verder.

    Aan de Zambiaanse overzijde tussen hoogopschietende bomen lag een klein paleisje, enigszins in de vorm van een Achter-indische pagode. Personeel was druk bezig rond het bouwsel met schoonmaken.
    - Dat ziet er een beetje uit als een fata morgana, merkte ik op.
    - Dat is van een steenrijke landgenoot van mij. Hij ontvangt er allerlei hoog bezoek, politici, zakenlui en zo, zei de Hawaïaan.
    - Vreemde landgenoten
    - Ja, sprak hij traag en filosofisch, wij lijden wat af… En verder keek hij ernstig voor zich uit.

    Verder stroomopwaarts verhieven zich machtige heuvelruggen die vervaarlijk en donker langs de oevers van de rivier kwamen. Langs de Zimbabweaanse kant reikten hoge, rode rotswanden tot ver boven het water en staken scherp af tegen de zinderende blauwe hemel. Gierzwaluwen joegen er langs en enkele maraboes stonden als kapstokken met oude regenjassen langs de richels. Daar is een soort legende aan verbonden, zei de Hawaïaan, de stuurman weet er meer van. De stuurman hield de boot in en liet de motor zachtjes draaien. Hij vertelde in korte trekken een verhaal vergelijkbaar met de Mami Wata verhalen uit Midden Afrika, het Loreley verhaal uit Duitsland en het Sirenen verhaal uit de Odyssee. Het komt erop neer dat menige bootreiziger zijn hebben en houwen bij deze rotsen verloren heeft vanwege de schoonheid van de vrouw met weelderig lang haar, een heerlijke stem en een vissenstaart. Sommigen kwamen voor de rest van hun leven verdwaasd weer aan wal, anderen kwamen nimmer terug. De stuurman vertelde het, de tanden wit bloot lachend in zijn glanzend zwarte gezicht. Er viel een onwennige stilte. De rots torende hoog boven ons uit. Één van de maraboes spreidde de vleugels, klapwiekte en zeilde vervolgens naar boven. Die maraboes weten er waarschijnlijk alles van, zei de Hawaïaan, de stilte doorbrekend.

    We voeren weer stroomafwaarts en legden aan aan de Zambiaanse oever om een dorp te bezoeken waar de Hawaïaan bezig was geweest met schrikdraad tegen olifanten.

    Een rood zanderig pad leidde omhoog het land op, waar het dorp lag tussen veel groen en schaduwrijk geboomte. Het eerste wat opviel waren de kogelronde geiten met jongen die overal aan het rijke groen knabbelden. Maar de vrouwen en hun kinderen waren mager. De vrouwen met ingevallen wangen en tengere armen en de kinderen met rijstbuikjes. De Hawaïaan had ons gewaarschuwd dat er honger heerste in het dorp vanwege de niet al te vochtige regentijd. Op de gebruikelijke wijze werden wij begroet door de vrouwen: licht door de knieën buigend en klappend in de handen. De Hawaïaan en ik groetten op de zelfde wijze terug. De Hawaïaan had daar plezier in. Jij kent de procedure, constateerde hij met een serieuze glimlach.

    Niettegenstaande de armoede zagen het dorp en zijn mensen er schoon en opgeruimd, ja, zelfs feestelijk uit. De vrouwen kleedden zich in eenvoudige maar kleurige lappen en hadden fijn bewerkte kapsels. De hutten waren beschilderd met wit, zwart en rode en gele oker. De versieringen waren veelal geometrisch, simpel en weinig uitgebreid maar afgewogen van proporties. Veel rechte of gekartelde banden rondom de hutten en hier en daar ook dartbordachtige cirkels met zwart, wit en aardkleuren. Slechts bij enkele hutten waren meer naturalistische motieven als meanderende planten en bloemen te zien. De kleuren van de hutten waren helder en onbesmeurd door stof of modder.

    Maar waar waren de mannen van het dorp? Die zaten op een zanderige open plek bij de school (als gebruikelijk in Zambia wit en lichtblauw geschilderd) onder een vijgenboom met een monumentaal breed bladerdak te vergaderen. Ze zijn bezig, constateerde de Hawaïaan. Dat is jammer want ik wilde jullie graag voorstellen en een rondleiding vragen. Het voorstellen was niet zo’n probleem. Het dorpshoofd stond op, groette ons kort en schudde ons allemaal even de hand, verontschuldigde zich, maar zei dat de vergadering spoedig afgelopen zou zijn. In de tussentijd konden wij wel naar de nieuwe veldkliniek gaan. Daar was iemand aanwezig om ons te woord te staan. Waarna het dorpshoofd weer verder ging met de vergadering.
    - Er zitten helemaal geen vrouwen bij die vergadering, constateerde de Cz. boerin.
    - De mensen zijn hier erg traditioneel, verklaarde de Hawaïaan.

    De kliniek bleek nog niet in werking. Ze was nog in aanbouw. De kliniek was mogelijk gemaakt door het bereiken van dit dorp door dat moderne wonder: elektriciteit; en wel door middel van zonnepanelen. De bouw van de kliniek had enige vertraging opgelopen. Maar de bij de kliniek behorende arts en verplegend personeel zouden spoedig arriveren, dus er werd nu sneller gewerkt. Er moest niettemin nog veel gebeuren. De kliniek zou open zijn voor de gehele buurtschap rond het dorp en de wijde omtrek. De belangrijkste dagelijkse problemen zouden in deze kliniek behandeld kunnen worden: bevallingen, cholera, vitaminegebrek, malaria en diarree en er zouden geregeld inentingen plaats kunnen vinden van kinderen, want het schooltje stond aan de andere kant van het plein. Maar als mensen nu echt ernstig ziek zijn? wilden de studentjes weten. Dan zullen ze naar Lusaka moeten, zei de man. Maar we hopen dat veel ernstige dingen voorkomen kunnen worden omdat die ernstige zaken vaak voortkomen uit het veronachtzamen van kleinere kwalen die gemakkelijk behandeld kunnen worden.

    Inmiddels was de vergadering afgelopen en het dorpshoofd en nog twee mannen voegden zich bij ons gezelschap om ons te begeleiden naar de trots van het dorp en de Hawaïaan: de schrikdraad omheining tegen olifanten.


    BP

    Labels:

  • CONTACT
  • Facebook
  • donderdag, december 02, 2010

     

    Collages du printemps 20

    Preparations; Voorbereidingen. Click on the image to enlarge; Klik op het plaatje voor een vergroting; Copyright Villa La Repubblica 2010.


    Click here to see more Collages du printemps.
    Klik hier voor meer Collages du printemps.


    Also take a look here.
    Neem hier ook een kijkje.

    Labels: ,

  • CONTACT
  • Facebook
  •  

    Doe een wens bij een put of val erin 036
















    de meeuw
    held in wit
    pikt in het vuil op straat
    zijn bek is geel met rood
    de zon die komt en gaat
    zijn wiek is grijs en brengt
    de zee in de stad
    hij blinkt in licht
    zijn taal is rauw
    soms lacht hij hard
    als het vroeg is
    kotst hij op de dag


    BP

    Klik hier voor meer gedichten in deze serie.
    Neem hier ook een kijkje.

    Labels:

  • CONTACT
  • Facebook